3 belangrijkste feiten over wat koffie doet met onze slaap

Een van de meest verkochte producten wereldwijd is koffie. Olie is momenteel de nummer 1 brandstof voor onze voertuigen. Koffie is de nummer 1 brandstof om onze werkende wereld wakker te houden!

Wanneer we het hebben over koffie of cafeïne is het vooral handig om iets meer te weten over slapen. Cafeïne beinvloed onze hersenen zodanig zodat wij ons daardoor wakker voelen. Eigenlijk is koffie een psycho actieve drug die als enige drug overal ter wereld legaal verkrijgbaar is.  Overigens is koffie in het verleden korte periodes in sommige landen verboden geweest. Meestal was dit om politieke, economische of religieuze redenen.  Nederland staat in de wereldwijde  top 3 van landen waar  de meeste koffie wordt geconsumeerd.

Om te begrijpen wat koffie met ons doet, is het vooral handig om te weten hoe ons slaapritme precies werkt.

Koffie beinvloed de processen binnen ons 24 uurs slaap ritme

Wanneer we slapen vinden er allerlei belangrijke processen plaats die zorgen dat ons lichaam herstelt van alle schade die overdag is aangericht.  Goed slapen zorgt ervoor dat we beter kunnen leren, onze herinneringen beter kunnen opslaan en helpt ons (overdag) betere keuzes te maken. Tijdens onze slaap gaan allerlei denkprocessen ook gewoon door, waardoor je soms na een nachtje slapen ineens op een briljant idee komt.  Daarnaast is slaap ook belangrijk om onze eetlust onder controle te houden en zelfs belangrijk om eetverslavingen te voorkomen. Misschien heb je wel eens gemerkt dat je extra hongerig wordt als je een nachtje slechter geslapen hebt? Wanneer je goed geslapen had, dan was je hoogst waarschijnlijk veel minder hongerig geweest. Slaaptekort verstoort je metabolisme waardoor je extra risico loopt op Diabetes 2.  Daarnaast heeft te weinig slaap ook een negatieve invloed op jouw immuunsysteem waardoor je verhoogd risico loopt op Alzheimer, kanker, chronische pijnen en hart- en vaatziekten.  Op korte termijn kan slaaptekort ertoe leiden dat je minder scherp bent en zelf jouw rijgedrag wordt negatief beinvloed. Ik durf te wedden dat een groot aantal auto ongelukken voorkomen zou kunnen worden wannneer meer mensen uitgerust zouden zijn.

Gedurende de dag vinden allerlei processen binnen ons lichaam plaats die van invloed zijn op ons dag en nacht ritme. Vanaf het moment dat je wakker wordt, maakt het lichaam steeds endosine aan. Dat is een stofje die ervoor zorgt dat je steeds slaperiger wordt.  Wanneer je slecht slaapt, blijft deze stof in grotere concentraties aanwezig in jouw lichaam.  Zodra we koffie gaan drinken, onderdrukken we deze stof zodat we ons wakker voelen.  Dat we ons wakker voelen, wil niet zeggen dat we ook daadwerkelijk wakker zijn. Koffie onderdrukt dus alleen het slaperige gevoel, maar doet niets aan de eerder genoemde functies waar slapen voor zorgt. We kunnen niet onbeperkt koffie drinken om ons wakker te houden zonder dat we ons lichaam ernstige schade toebrengen. Koffie is eigenlijk prima om ons in de ochtend een boost te geven, maar absoluut niet om even een weekje dag en nacht door te kunnen werken.  We hebben minimaal 7 tot 8 uur slaap per dag nodig om goed te kunnen functioneren. Koffie is dus geen middel om dit tekort te kunnen compenseren.

Koffie drinken heeft  gezondheidsvoordelen

Uit diverse onderzoeken blijkt dat mensen die 3 tot 5 koppen koffie per dag drinken minder kans op diabetes 2 ervaren. Daarnaast bleek ook dat mensen die koffie dronken minder kans hadden op hart- en vaatziekten  en beroertes.  Wanneer je tot 4 kopjes koffie drinkt per dag ervaar je in ieder geval deze voordelen van koffie.

Koffie staat ook in de schijf van 5 van het nederlandse voedingscentrum en de belgische voedingsdriehoek. Aangeraden wordt om 2,5 liter water per dag te drinken. Wanneer je koffie drinkt, valt dit ook binnen deze 2,5 liter water.

Let erop dat de genoemde gezondheidsvoordelen alleen van toepassing zijn wanneer je geen melk en vooral ook suiker toevoegt.

Let op het tijdstip wanneer je koffie drinkt

Wanneer je koffie ’s ochtends drinkt ervaar je een boost zodat je sneller wakker bent. Koffie beinvloed zoals eerder gezegd ons 24 uurs-ritme door de stof endosine te onderdrukken. Zodra het donker wordt gaat ons lichaam de stof melatonine aanmaken. Deze stof helpt ons ’s avonds in slaap te komen.

Cafeine heeft een halveringstijd van 5 tot 7 uur. Dat wil zeggen dat na deze tijd nog de helft hiervan in ons lichaam aanwezig is. Wanneer je na het avondeten nog besluit een kop koffie te nemen om je ‘after dinner dipje’ te onderdrukken, moet je er rekening mee houden dat de helft van de cafeine  nog tot minstens 12 uur ’s nachts in je bloed aanwezig is.

Dit kan dus je dag en nachtritme ernstig verstoren en ervoor zorgen dat je dagelijks in een vicieuze cirkel terecht komt waarbij je jezelf dagelijks overdag uitgeput voelt en ’s avonds slecht slaapt en je eetbuien niet onder controle kunt houden.

Conclusie

Het drinken van koffie kan bijdragen aan een gezonder leven en is ook prettig om de dag mee te starten. Het is wel van groot belang dat je begrijpt welke invloed cafeine heeft op jouw dag en nachtritme. Vooral ’s avonds koffie drinken kan dit dag en nachtritme nadelig beinvloeden.  Drink daarom bij voorkeur alleen overdag koffie met zo min mogelijk toevoegingen.

Wanneer je meer wilt weten over slaap, raad ik je aan om Matthew Walker te volgen. Hij is een wetenschapper die honderden wetenschappelijke artikelen heeft geschreven over de werking van slaap.

 

Plaats een reactie