FacebookMarketing

3 manieren hoe een chatbot jouw sales kunnen boosten op Facebook

Vandaag de dag gebeurt alles maar dan ook echt alles online. Alles wordt geautomatiseerd en bedrijven kijken altijd naar nieuwe manier om innovatieve technologie toe te passen. Niet alleen zorgen chatbots ervoor dat bedrijven op nieuwe innovatieve, boeiende en interactieve manieren contact kunnen maken met hun klanten, het helpt hen ook om sommige van hun klantenservice processen te verbeteren.

Bovendien zijn chatbots zo populair geworden onder bedrijven dat ze zelfs hun weg hebben gevonden naar de marketingstrategieën van de marketeer. Hoe? Lees hieronder meer!

 

 

Maar wat is een chatbot precies? Een chatbot is een kunstmatige-intelligentiesoftware die gebruikmaakt van natuurlijke taalverwerking om met mensen te communiceren. Chatbots kunnen op verschillende plaatsen in de digitale wereld actief zijn, zoals websites, mobiele apparaten en sociale media platforms etc.

Je kunt ze tegenkomen in de vorm van een vriendelijke boodschap die opduikt op een website die je om hulp kan vragen of als antwoord op jouw vraag op Facebook. Soms is het moeilijk om te zeggen of ze menselijk zijn of niet – en dat is het punt!

Als jouw bedrijf online omzet maakt, is het misschien tijd om te investeren in een chatbot. Lees verder om te ontdekken waarom chatbots de beste verkoopmogelijkheid zijn in de digitale wereld van vandaag, hoe jouw bedrijf hiervan kan profiteren en hoe je aan de slag kunt gaan met het bouwen van jouw eigen chatbot.

Waarom een chatbot voor Facebook gebruiken?

  • Facebook heeft 1.3 miljard gebruikers
  • In December 2015 waren er meer mensen bezig op een een-op-een chat, zoals Facebook Messenger, dan dat ze bezig waren op hun newsfeed
  • Facebook Messenger is een directe sales funnel. E-mail marketing heeft ongeveer 20% – 30% open rate, terwijl Facebook Messenger een 80%+  open rate heeft.

1. Facebook pagina bezoekers

Facebook’s algoritme maakt het mogelijk dat de Messenger automatisch wordt geopend als iemand jouw pagina bezoekt. In jouw settings kun je een bericht instellen die automatisch wordt verstuurd om mensen uit te nodigen om je een berichtje te sturen. Dit kun je ook met een chatbot doen. Op deze manier wordt direct contact makkelijker gemaakt.

Dus of de chatbot nou het gesprek begint of de andere persoon, zodra diegene een berichtje stuurt is er een lead. Als je gebruik maakt van een chatbot, wordt deze persoon automatisch toegevoegd aan jouw sales funnel.  Facebook geeft bots toegang tot het e-mailadres en telefoonnummer dat is gekoppeld aan het account van de lead. Ze zijn dus niet alleen toegevoegd aan jouw sales funnel, het is ook een automatische vastlegging voor e-mail adressen.

2. Facebook advertenties

In plaats van jouw Facebook advertenties naar een specifieke pagina op een andere locatie te linken, stuurt je jouw Facebook advertenties naar Messenger. De chatbot grijpt onmiddellijk in, neemt hun informatie automatisch op en voegt ze toe aan jouw sales funnel.

3. Facebook-reacties

Een geweldige functie is dat Facebook chatbots toestaat om Messenger-conversaties te starten met iedereen die reageert op een paginapost. Als iemand bijvoorbeeld reageert op jouw Facebook Live video, kan jouw chatbot die persoon een berichtje sturen met bijvoorbeeld: “Hoi {{first.name}}! Ik hoop dat je onze video leuk vond. Reageer hieronder en ik stuur je een GRATIS e-book.”

Je kunt een chatbot ook zo instellen om naar keywords te zoeken in de reacties op posts. Wanneer iemand een keyword in jouw post gebruikt, kan de chatbot het gesprek ‘oppakken’, het aan de Messenger doorgeven en een gesprek met hen beginnen om hen door de salesfunnel te voeren en hen naar een verkoop proberen te leiden.

Waar moet je beginnen?

Ben je al aan het stuiteren van enthousiasme van alle kansen die een chatbot kan creëren voor jouw bedrijf? Het zijn echt enorme leuke dingen en er worden elke dag meer handige tools toegevoegd aan chatbots – dus ga er gelijk mee aan de slag!

Er zijn heel veel verschillende soorten chatbots. De meeste zijn erg gebruiksvriendelijk en kunnen makkelijk  worden opgezet. Je kan je eigen gesprekken invoeren, mogelijke antwoorden op vragen instellen en de chatbot automatisch mailtjes laten versturen. Je kan ook bepaalde broadcast berichtjes opstellen die automatisch op een bepaalde dag op een bepaald tijdstip worden verstuurd. De kansen zijn eindeloos!

Ik heb mijn sales tijdens een vakantie sale enorm kunnen boosten met de chatbot. Op de eerste dag van de sale heb ik alleen gebruik gemaakt van Facebook advertenties en de sales gingen prima, maar wauw! Toen ik de chat bot zijn gang liet gaan op de tweede dag stond ik versteld van de resultaten. Ik heb de chatbot een broadcast bericht laten versturen naar iedereen die in de sales funnel was belandt. De sales waren die tweede dag gestegen met 600%! Dit met een simpel berichtje:

 

“Hey {{first.name}}! De Mega Sale van {{bedrijf}} is NU begonnen! Je shopt vanaf nu alles op de webshop met meer dan {{percentage}} korting!”

 

Maar, een chatbot kan uiteraard ook nadelen hebben. Als mensen doorhebben dat het een chatbot is en ze het gevoel hebben dat hun privacy geschonden wordt, kan het juist een negatief effect hebben. Daarom de onderstaande tips:

  • Vraag jouw leads naar toestemming of je ze berichtjes mag sturen en maak de mogelijkheid om af te melden goed duidelijk
  • Laat leads kiezen waarvoor ze berichtjes ontvangen, op deze manier kun je groepen creëren in de chatbot en ze alleen relevante informatie sturen
  • Stuur nooit teveel berichtjes achter elkaar. Sterker nog: Officieel mag je maar 1 keer per 24 uur een bericht sturen naar al je chatbot leden. Krijg je veel klachten? Dan kan Facebook uiteindelijk jouw chatbot gaan blokkeren.
  • Test, test en test! In het begin zal het behoorlijk klungelen zijn met de chat bot en zullen er bepaalde dingen niet kloppen. Maar blijf hem zelf testen en pas het aan totdat de chatbot perfect werkt
  • Voeg de “typing” optie toe, dit is de optie waar je de bolletjes ziet bewegen waardoor het lijkt alsof er echt iemand aan het typen is.
  • Mocht het nog niet duidelijk zijn: Gebruik de chatbot nooit om jouw leden te gaan spammen 🙂

 

Laat me weten wat jouw ervaringen zijn met chatbot marketing en hoe jij het aanpakte. Ik ben benieuwd!

Tags

Related Articles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close