Marketing

5 manieren om influencers te gebruiken

Influencer marketing kan helpen bij vertrouwen creëren voor jouw advertenties. Ook kunnen influencers helpen om betrokkenheid en een must-have status te ontwikkelen voor jouw product of merk.

Wat is een Social Media Influencer?

Iemand waar mensen naar opkijken. Een voorbeeld persoon. Iemand met zo’n grote sociale aanwezigheid dat ze de macht hebben om jouw merk te boosten bij hun fans. Influencers zijn vooral te vinden op social-mediaplatforms, waar ze de meeste invloed op hebben.

Maar ze moeten de fit zijn voor jouw bedrijf. Je zou iemand met miljoenen volgers kunnen hebben, maar als hun interesses niet vergelijkbaar zijn met die van jou – bijvoorbeeld door een rapper te gebruiken om je softwarebedrijf te promoten – heeft de grote betrokkenheid geen nut.

Waarom je met influencers moet werken?

Geloofwaardigheid & vertrouwen

Influencers verhogen de geloofwaardigheid van jouw product of merk. Als je samenwerkt met andere mensen die net zo slim zijn in de branche als jij, laat dit zien dat je openstaat voor het grotere geheel. Je bent bereid om advies en om te luisteren. Door een teamdynamiek te creëren, waarbij je met iemand werkt die al geloofwaardig is, verhoog je jouw eigen dynamiek.

Nieuw & vers perspectief

Wanneer je constant dezelfde strategie toepast met dezelfde advertenties kan het behoorlijk saai worden. Als je met iemand samen gaat werken, breng je gelijk een nieuw perspectief naar binnen. Dit kan verfrissend werken en zal je vanzelf ook nieuwe ideetjes geven.

Affiliate programma

Maak gebruik van een affiliate programma om de influencers te belonen voor hun moeite en medewerking. Een affiliate programma werkt met een systeem dat jouw influencers een percentage krijgen van de omzet die afkomstig is van de mensen die zij hebben doorgestuurd. Op deze manier werkt het in jouw voordeel en in het voordeel van jouw influencers.

Meer exposure

Dit is een give and take industrie! Jij doet iets voor mij en ik doe iets voor jou. Waarom denk je dat een gast blogger voor iemand schrijft? Omdat ze denken dat je zo geweldig bent en ze je willen helpen? Nope.. het kan natuurlijk dat ze 100% achter hetgeen staan wat je doet, maar er zit natuurlijk meer voor ze in! Jij zorgt voor meer exposure voor hun, en zij voor jou! Met deze manier kun je nooit mis gaan.

5 manieren om met influencers te werken

1. Cadeaus

Heb je een influencer gevonden die goed bij jouw bedrijf past en die je leuk vind? Waarschijnlijk delen ze jouw passie en zullen ze geïnteresseerd zijn in jouw merk of product. Door ze cadeautjes te sturen creëer je een bepaalde mate van exposure. Dit doen ze door een foto of video te posten met jouw cadeau(‘s). Het is uiteraard wel belangrijk om eerst contact met ze op te nemen om er zeker van te zijn dat ze dit zullen appreciëren. Zorg er ook voor dat jouw merk duidelijk in beeld komt als ze er foto’s van zouden maken.

2. Giveaways

90% van bloggers en influencers doen vaker giveaways voor hun fans en lezers. Dit is voor jou ongeveer hetzelfde als cadeaus sturen, maar in plaats van de cadeaus te geven aan de influencer zelf laat je het de influencer weggeven aan hun volgers. Dit zal voor meer likes, reacties en volgers zorgen voor zowel jou als de influencer.

3. Videos

De potentie van YouTube is enorm. Op deze manier kun je een enorm groot publiek bereiken en tegelijkertijd hoort jouw doelgroep wat hun idool van jou product vindt. Dagelijks worden er 5 miljard video’s bekeken op YouTube. Door samen te werken met een influencer kun je eindeloze exposure krijgen. Video’s worden veel gedeeld op social media, omdat ze makkelijk en leuk zijn om naar te kijken. Ook zijn ze de beste manier om fans te krijgen op een natuurlijke manier.

Zoek YouTube kanalen die goed passen bij jouw branche en benader deze influencers.

4. Sponsored Social Media Posts

Instagram, net zoals YouTube, stroomt over met influencers. Maar zorg ervoor dat je je niet alleen focust op de hoeveelheid volgers, maar ook op de mate van engagement. Het heeft geen zin om influencers met 250.000 volgers te gebruiken als ze maar 18 likes per post krijgen.

Stuur de influencer een product om te reviewen of te gebruiken in ruil voor een sponsored post. Je kan ook gebruik maken van kortingscodes voor een nog beter effect. Dit kun je via jouw eigen website doen of via een affiliate programma.

5. Blog Reviews

Dit is een geweldige manier van influencer marketing zowel als SEO. Als het op de juiste manier gedaan wordt kan de blog van jouw influencer nog wel eens in de top komen te staan. Werk daarom met betrouwbare influencers die al een bepaalde image hebben opgebouwd. Je kan ze gratis producten opsturen in ruil voor een eerlijke review. Als iemand jouw merk of product nu opzoekt op Google en als eerst een geweldige review tegen komt, zal dit een enorm positief effect voor je hebben!

Zorg er wel voor dat jouw belangrijkste zoekwoorden terug komen in hun blog en dat ze jouw website vermelden.

Belangrijke tip

Zorg ervoor dat je alleen gebruik maakt van relevante influencers. Verkoop je make-up? Gebruik dan influencers die veel met make-up bezig zijn en bijvoorbeeld veel make-up tutorials maken. Op deze manier weet je zeker dat jouw influencer de juiste doelgroep benadert. Het is ook enorm belangrijk dat je een goede en langdurige band opbouwt met jouw influencers. Zodoende is het makkelijker om vaker samen met ze te werken.

Tags

Related Articles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close