Google Ads

9 Manieren om te besparen op Google Ads

Google Ads kosten lijken de pan uit te rijzen. Wij geven tips over hoe je de kosten kunt reduceren

This section contains some shortcodes that requries the Jannah Extinsions Plugin. Install it from the Theme Menu > Install Plugins.

[dropcap]D[/dropcap]e kosten worden, naarmate er steeds meer adverteerders bijkomen, steeds hoger. In sommige branches is het voor een beginnende ondernemer zonder goed startkapitaal, bijna niet te doen om te adverteren met Adwords. In dit artikel ga ik jou tips geven hoe je alsnog flink kunt besparen op jouw advertentiekosten in Google Ads.

Ben je een verzekeringsagent en wil je klanten werven voor autoverzekeringen, dan zul je diep in de buidel moeten tasten.

De zoekwoorden in dit voorbeeld zijn wel grotendeels zoekwoorden waarbij een klant waarschijnlijk in de showroom staat en net een auto overgeschreven heeft. Het conversiepercentage zal hier veel hoger liggen omdat de klant niet de intentie lijkt te hebben om eerst uitgebreid alles te gaan vergelijken.

Als verzekeraar zul je iets meer ruimte hebben om de kosten op te vangen dan als verzekeringsagent die alleen een commissie ontvangt.

Toch is hier blijkbaar nog ruimte om alsnog winstgevend advertenties te draaien voor een verzekeringsagent:

Dit zijn de advertenties die je bovenaan de (eerste) pagina ziet. Deze adverteerders betalen in principe de hoogste prijs per klik. Dankzij enige optimalisatie zullen ze de klikkosten waarschijnlijk lager hebben gekregen dan de zoekwoordplanner initieel aangeeft.  Wat mij nog steeds opvalt is dat bovenaan deze pagina alleen de echte verzekeraars te vinden zijn.

Kijken we naar de volgende afbeelding:

Dan zien we dat er nog ruimte is voor een tussenpersoon zoals Indipender. De klikkosten zijn hier laag genoeg om nog steeds winst te maken op de commissie die zij ontvangen.

Kijk je op de tweede pagina, dan zie ik meer tussenpersonen ertussen staan die blijkbaar nog steeds winst kunnen maken op hun advertenties. Het aantal bezoekers zal wel een stuk lager liggen dan adverteren op de eerste pagina, maar die bezoekers die ze wel ontvangen, zullen een stuk goedkoper zijn.

Mijn Tips om te besparen op Google Ads kosten.

 

Wanneer we kijken naar manieren om kosten te besparen op Google Ads, of je nou al campagnes hebt lopen of er pas mee begint, kijken we altijd naar CPC (Cost per Click).

CPC is kort gezegd de kosten die je betaald wanneer iemand op Google op jouw advertentie klikt. Het berekent hoeveel een “klik” op jouw advertentie kost. Dit vormt de bouwsteen voor alle Adwords campagnes. De CPC verschilt voor verschillende zoekwoorden, advertenties, campagnes enzovoorts. Deze wordt meestal bepaalt door een biedings competitie.

Om de CPC te kunnen optimaliseren en dus zodoende kosten te besparen, heb je een goed inzicht nodig in de biedstrategie van Adwords.

Net zoals met alle andere in jouw bedrijf wil je de kosten natuurlijk zo laag mogelijk houden, hetzelfde geldt voor de CPC. Hieronder vind je 10 manieren om de CPC zo laag mogelijk te houden.

1. Gebruik specifieke zoekwoorden

Hier maken we onderscheid tussen de brede specifieke zoekwoorden en de korte populaire zoekwoorden. Brede zoekwoorden hebben een lager zoekvolume, maar zijn duidelijk en specifiek. Hoe korter en algemener een zoekwoord is, hoe meer mensen er op bieden en dus hoe hoger het bod is. Het gebruiken van algemenere zoekwoorden resulteert zich dus in hogere kosten. Bij het gebruik maken van specifieke zoekwoorden heb je een lager zoekvolume, wat betekent dat ze niet gevoelig zijn voor irrelevante zoekopdrachten. Op deze manier worden jouw advertentie uitgaven niet onnodige verspilt en worden ze daadwerkelijk besteed aan alleen de relevante clicks.

 

Maak dus gebruik van bredere specifieke zoekwoorden voor een hogere kwaliteitsscore. Een hogere kwaliteitsscore is de meest effectieve manier om de CPC te verlagen.. 

 

2. Gebruik zoekwoorden met lage biedingen

 

Wanneer je bezig bent met het toepassen van de zoekwoorden van jouw advertentie, zoek naar de zoekwoorden met lage biedingen. Want zoals eerder al aangehaald, hebben deze zoekwoorden een lagere CPC. De extreem concurrerende zoekwoorden hebben een hoge CPC, probeer dus te voorkomen om hoog concurrerende zoekwoorden te gebruiken.

 

Wijzig jouw biedingen ook van automatisch naar handmatig. Door gebruik te maken van handmatig CPC bieden, heb je meer controle over de CPC.

 

3. Gebruik negatieve zoekwoorden

 

Negatieve zoekwoorden helpen met het verlagen van de CPC. Deze negatieve zoekwoorden voorkomen dat jouw advertenties worden geactiveerd door irrelevante zoekopdrachten die jouw CTR (Click through Rate) verlagen. Je hebt een goede CTR nodig, omdat een lage CTR de kwaliteitsscore verlaagt en dit resulteert zich uiteindelijk in een hoge CPC.

 

Negatieve zoekwoorden zorgen ervoor dat jouw advertenties worden getoond aan mensen die op zoek zijn naar jouw advertentie en geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

 

Door alle niet-relevante zoekopdrachten te voorkomen, helpen negatieve zoekwoorden de CTR te verhogen, waardoor de CPC omlaag gaat.

 

4. Focus op de kwaliteitsscore

 

De kwaliteitsscore is de beoordeling van Google voor de relevantie van jouw gebruikte zoekwoorden, bestemmingspagina en advertenties. Het bepaalt de positie van de advertenties en hoeveel jouw CPC is. Door het gebruik maken van relevantere advertenties, neemt de CTR toe.

 

Dit leidt tot een betere kwaliteitsscore, waardoor de positie van jouw advertentie verhoogd wordt en jouw CPC verlaagd wordt.

 

5. Advertentiepositie

 

Google bepaalt de advertentiepositie op basis van de kwaliteitsscore en de maximum CPC. Omdat we ons hier focussen op een lage CPC, is het noodzakelijk om de kwaliteitsscore te verbeteren voor een hogere advertentiepositie. Hoe hoger de advertentiepositie, hoe hoger de kwaliteitsscore en hoger de kwaliteitsscore, hoe lager de CPC.

 

De kwaliteitsscore en de advertentiepositie zijn met elkaar verbonden, dus een stijging van de kwaliteitsscore zal leiden tot een hogere advertentiepositie en omgekeerd.

 

6. Gestructureerde advertentiegroepen

Een methode om een hoge kwaliteitsscore en lage CPC te behalen, is door gestructureerde advertentiegroepen met een duidelijk thema te maken. Hiervoor structureer je de advertentiegroepen en zoekwoorden op basis van verschillende producten die je wilt adverteren.

 

Nadat je een advertentiegroep voor elk type product hebt gemaakt, maak je hier relevante zoekwoorden voor en kies je de meest relevante bestemmingspagina voor elke groep.

 

Op deze manier zullen jouw advertenties nog relevanter zijn en zal Google Ads jou belonen met een hogere kwaliteitsscore en lagere kosten.

 

7. Targeting op locatie

 

Voor elke Google Ads campagne kun je een locatie selecteren waarop je de advertentie wilt weergeven. Door te targeten op een specifieke locatie richt je je alleen op de gebieden waar de juiste klanten voor jouw bedrijf zich bevinden. Dit is vooral handig als je een bedrijf op locatie hebt.

 

Met targeting op locatie worden jouw advertenties alleen op de relevante locaties weergegeven, hierdoor gaat de kwaliteitsscore ook omhoog en zal de CPC worden verlaagd.

 

8. Plan jouw advertenties

Dit aspect wordt vaak over het hoofd gezien, maar is een uitstekende mogelijkheid om de uitgaven te verlagen. Door jouw advertenties van te voren in te plannen, kun de specifieke dagen en tijden van een dag selecteren waarop jouw advertentie actief is. Door het constant actief hebben van advertenties, zullen de kosten behoorlijk oplopen. Daarom raden we aan om te testen wat de beste dagen en tijden zijn waarop je de meeste conversie krijgt. Door op deze manier te werk te gaan, worden de advertenties alleen weergegeven wanneer ze de meeste kans op conversie hebben. Dit verkleint de kans op irrelevante clicks die jouw kosten onnodig omhoog brengen.

Je voorkomt irrelevante clicks door jouw advertenties te plannen voor de momenten dat ze de meeste conversie zullen verkrijgen. Hierdoor zal de CPC verlaagd worden.

9. Anticipeer op de fase van het aankoopproces waarbinnen de klant zich bevind

Het kan ook geen kwaad om je bewust te maken van de fase waarin de klant zich bevind binnen het aankoopproces. Wil de klant eigenlijk alleen even wat eerste informatie verzamelen of weet de klant al exact wat hij of zij wil kopen? Zoals in het voorbeeld hierboven kun je zien dat een klant soms al iets direct wil, maar soms wil een klant de tijd nemen om een beslissing te nemen. Zoekt een klant bijvoorbeeld op “goedkoop auto verzekeren” of “autoverzekering vergelijken”, dan worden de klikprijzen al een stuk lager, maar nog steeds redelijk hoog om bovenaan te willen staan. De intentie van deze klant is om rustig even rond te kijken en niet meteen een beslissing te nemen. Het conversiepercentage zal hierdoor wat lager liggen, waardoor uiteindelijk de advertentiekosten weer hoger kunnen liggen, tenzij je natuurlijk een zeer aantrekkelijk aanbod hebt.

 

 

Tags

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close