Linkedin

De 5 E’s van Linkedin marketing

Waarschijnlijk heb je al een LinkedIn profiel, maar doe je er (nog) niet zoveel mee. Dit is een gemiste kans en is vooral voor jouw bedrijf erg zonde. Je zou het misschien niet denken, maar LinkedIn biedt hele mooie business mogelijkheden als je het met de juiste strategie doet!

Enkele LinkedIn gegevens:

  • Meer dan 80% van alle B2B-leads die door social media worden gegenereerd, komen van LinkedIn
  • 90% van de best presterende verkopers gebruiken nu social media als onderdeel van hun verkoopstrategieën
  • 79% van de B2B-marketeers zegt dat LinkedIn een effectieve bron is voor het genereren van leads

Dus waarom zou je geen LinkedIn voor jouw bedrijf gebruiken?!

1. Explore jouw kansen

Begin met jouw LinkedIn strategie door de mogelijkheden te verkennen. Er zijn twee handige manieren om dit te doen:

  • Gebruik geavanceerd zoeken om prospects te vinden
  • Kijk naar de connecties van jouw contact

Je kunt ook veel nieuwe mogelijkheden vinden door te kijken naar de connecties van jouw connecties op LinkedIn. Dit zijn de 2e-niveau connecties. De 1e-niveau connecties zijn jouw eigen connecties.

Begin met zoeken in jouw netwerk met behulp van de geavanceerde zoekfunctie of bladeren door jouw connectie lijst voor ideale prospects. Vaak zijn jouw prospects verbonden met mensen die ook goede prospects en klanten zijn.

De connecties van jouw connecties bieden een extra mogelijkheid tot netwerken: dat is om warme introducties te krijgen. Ga naar het profiel van iemand die je goed genoeg kent om een ​​introductie te vragen. Klik op hun profiel op “see connections” in het blok aan de rechterkant.

Klik nu op “all filters” helemaal bovenaan, om de resultaten te kunnen verfijnen. Hiervan je verschillende filters instellen om specifieke prospects te kunnen vinden.

Je zou bijvoorbeeld Sales Manager in het veld “titel” kunnen schrijven en vervolgens alleen connecties op het 2e niveau selecteren om naar prospects te zoeken met die titel. Als je hiernaar zoekt zul je een lijst krijgen van de 1e niveau connecties van jouw 1e niveau connecties. Jouw 1e-niveau connectie zou jou makkelijk kunnen introduceren met zijn 1e-niveau connecties.

 

2. Expand je netwerk

Het is belangrijk om je netwerk op LinkedIn uit te breiden. Als je dit doet, kun je een veel groter publiek vinden en gevonden worden. Ik heb een paar geweldige manieren je om je netwerk uit te breiden:

  • Stuur gepersonaliseerde connectie verzoeken naar prospects
  • Connect met mensen die je onlangs offline hebt ontmoet
  • Word lid van LinkedIn Groups die je doelmarkt bevatten
  • Connect met influencers en anderen met grote netwerken

Zodra je een prospect hebt gevonden waarmee je verbinding wilt maken, is het de volgende stap om ze een connectieverzoek te sturen. Maar let op! Stuur niet het standaard connectieverzoek.

Als je succesvol wilt zijn, moet je ze een gepersonaliseerd connectieverzoek sturen. Om dit goed te kunnen doen, moet je eerst meer over ze te weten komen. Kijk goed naar hun profiel en leer meer over ze, zodat je jouw verzoek op een gepaste wijze kunt personaliseren in 300 of minder tekens (niet woorden!). Doe het dus kort, maar krachtig!

Vergeet niet om contact te maken met mensen die je onlangs offline hebt ontmoet. Stuur ze jouw gepersonaliseerde connectieverzoek zo snel mogelijk na het moment van ontmoeten, om ze eraan te herinneren waar jullie elkaar tegen zijn gekomen.

Hoewel LinkedIn-groepen niet veel meer worden besproken, hebben ze wel een belangrijke plaats in jouw LinkedIn-marketingstrategie. Omdat de meeste mensen lid worden van groepen die alleen gerelateerd zijn aan hun branche, zitten die groepen vol met concurrenten. De echte mogelijkheid hierin ligt in het uitbreiden van jouw netwerk door deel te nemen aan groepen waartoe jouw ideale klanten behoren, zelfs als ze er niet actief in zijn.

Je kunt van maximaal 100 verschillende groepen lid worden. De meeste groepen waaraan je deelneemt, moeten de groepen zijn waar je klanten lid van zijn. Een van de grootste redenen hiervoor is dat wanneer naar prospects zoekt, je alleen mensen in jouw 1e, 2e en 3e niveau netwerken vindt of als ze tot dezelfde groep behoren. De LinkedIn groepen zijn dus een mooie mogelijkheid hiervoor.

 

3. Engage met je connecties

Zoals eerder al aangehaald, is het belangrijk om je LinkedIn netwerk te laten groeien. Maar dit alleen zal niet voor nieuwe leads, klanten of verkopen zorgen. Het is noodzakelijk dat je contact met prospects maakt, zodat je een band met ze kan opbouwen. Door ze te benaderen op LinkedIn, zal je zeker op hun radar komen.

Mijn tips om dit op een effectieve manier te kunnen doen:

  • Begin een gesprek via een privé bericht, nadat jullie geconnect zijn
  • Reageer op hun status updates en artikelen
  • Share hun posts (als ze relevant zijn!)

Een geweldige eerste stap is om een ​​gesprek met iemand te beginnen nadat ze jouw connectieverzoek hebben geaccepteerd. Je kunt ze bedanken voor het accepteren van jouw connectieverzoek en ze misschien een vraag stellen, wat een verder gesprek kan inspireren.

Maar onthou goed: wat je ook doet, neem niets verkoopgerelateerd in je berichten op. Dit zal mensen afschrikken en op deze manier zal de strategie niet effectief zijn.

 

4. Establish Relaties

Een essentieel onderdeel van jouw LinkedIn marketingstrategie omvat het opbouwen van relaties met jouw connecties.

Ik kan maar niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om relaties met je prospects op te bouwen. Mensen kopen van mensen die ze kennen, leuk vinden en vertrouwen, en de enige manier om die plaats te kunnen bereiken is door oprechte interesse in hen te tonen.

Er zijn veel manieren om te beginnen met het aangaan van relaties op LinkedIn:

  • Toon interesse in je connecties door te leren wat voor hen belangrijk is
  • Let op wat voor dingen jouw connecties delen en speel hier op in
  • Ga altijd in gesprek met mensen die jouw inhoud leuk vinden, erop reageren en deze delen
  • Het is ook belangrijk om op tijd te reageren op berichten die jouw connecties je hebben gestuurd

Een andere geweldige strategie is om op degenen te reageren die de tijd hebben genomen om jouw statusupdates of berichten te lezen en leuk te vinden, erop te reageren of te delen. Dit zijn geweldige kansen om de basis te leggen voor relaties opbouwen met mensen die interesse in jou tonen.

 

5. Expert positionering

De laatste stap van jouw LinkedIn-marketingstrategie houdt in dat je autoriteit over jouw onderwerp opbouwt, waardoor de know-how en vertrouwensfactor enorm wordt vergroot voor jouw connecties en prospects.

Dit kun je doen door:

  • Waardevolle content aan te bieden
  • Consistent artikelen etc. delen
  • Het bieden van content waar jouw prospects waarde aan hechten (artikelen met content die hun problemen of uitdagingen aanpakt, is de beste manier om jezelf als expert te positioneren).

Dit kunnen artikelen zijn die jij zelf hebt geschreven, maar uiteraard ook artikelen van andere mensen. Maar hou altijd rekening met de volgende vragen bij het bepalen van het type content dat je met jouw potentiële klanten deelt:

  • Waar zijn ze in geïnteresseerd?
  • Wat is belangrijk voor hen?
  • Met welke problemen worden ze geconfronteerd?

De antwoorden op deze vragen geven je geweldige ideeën om te beginnen met het produceren van content die je prospects interessant zullen vinden.

Wat even belangrijk is als wat je deelt, is de consistentie van je delen. Als je slechts af en toe content deelt, zul je niet hetzelfde niveau van autoriteit of vertrouwen creëren als een consistente maker van content zal doen. Daarom is het hebben van een specifiek LinkedIn actieplan zo belangrijk.

Effectieve LinkedIn strategie

Met deze 5 E’s kun je een gedetailleerd LinkedIn actieplan opstellen wat zeker zal helpen met het genereren van meer leads en verkopen. Het is enorm belangrijk om je netwerk uit te breiden met de juiste connect, een waardevolle relatie met ze op te bouwen en altijd consistent te werk te gaan. Echter zijn er ook twee grote Don’ts,

Don’t 1: te gehaast door het proces gaan en gelijk proberen te verkopen.
Don’t 2: het gesprek alleen online houden en het té langzaam aanpakken.

Alhoewel je het proces van een relatie opbouwen niet wilt haasten en je niet gelijk moet proberen om te verkopen, is het wel belangrijk om het als doel te hebben dat het gesprek offline verder gaat. Dit met de reden dat B2B verkopen toch echt offline gebeuren. Maar om dat punt te kunnen bereiken, moet je wel de 5 E’s opvolgen en een band opbouwen met je prospects zodat ze je leren kennen en vertrouwen.

Tags

Related Articles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close