Facebook

Hoe je doelgroepen kunt vinden in Facebook die de concurrentie nog niet ontdekt heeft

This section contains some shortcodes that requries the Jannah Extinsions Plugin. Install it from the Theme Menu > Install Plugins.

[dropcap]H[/dropcap]oogstwaarschijnlijk maken al jouw concurrenten gebruik van Facebook Advertising. Nog mooier, waarschijnlijk richten ze zich ook allemaal op een doelgroep die heel veel op elkaar lijkt. Om een stapje voor te zijn op jouw concurrenten (waar het natuurlijk allemaal om draait), zullen deze 4 manieren jou helpen!

 

De essentie om je op doelgroepen te richten waar niet al je concurrenten zich al op richten, is om te specificeren. Door zo specifiek mogelijk te werk te gaan, kun je jouw eigen perfecte facebook doelgroep creëren. Hierdoor zul je je dus alleen richten op de doelgroep die geïnteresseerd zullen zijn in jouw product en dienst. Op deze manier richt je je alleen op de doelgroep die zal leiden tot conversie, waardoor jouw marketingbudget niet zomaar verspilt wordt aan een doelgroep die jouw advertenties zien, maar er verder niks mee doet.  

 

Maak gebruik van User Persona’s

Niet alleen voor facebook marketing, maar voor alles omtrent marketing en het communiceren van jouw merk is het hebben van een User Persona cruciaal. Een User Persona is een semi-fictieve weergave van jouw klanten op basis van marktonderzoek en de gegevens die je over jouw bestaande klanten hebt verzameld. Heb je nog geen bestaande klanten? Dan is de User Persona de weergave van de ideale klant voor jouw bedrijf.

 

De User Persona betreft goed onderzochte gedetailleerde profielen met onder andere:demografische gegevens, gedragingen, persoonlijke en professionele inzichten en doelen. Het doel van het gebruiken van een User Persona is om waardevolle bezoekers, leads en klanten aan te trekken.

 

Zodra je jouw User Persona duidelijk in beeld hebt, kun je je makkelijker richten op de perfecte doelgroep op Facebook. Zeker ten opzichte van de concurrent, want geen enkel bedrijf heeft precies dezelfde User Persona.

 

Targeting op locatie

Heb je jouw User Persona duidelijk uitgewerkt? Mooi! Dan weet je nu precies op welke locatie jouw doelgroep zich bevindt. Je kunt je dus precies richten op het land, de stad of de omgeving waarin jouw doelgroep zich bevindt. Facebook biedt zelfs ook de optie om je advertenties te richten op een specifieke locatie. Heb jij een fysieke locatie? Dan is dit de perfecte manier om meer engagement te krijgen en de juiste doelgroep aan te trekken.

 

Je zou misschien denken dat het een beetje riskant zou zijn om je specifiek te richten op mensen die zich “in de buurt” bevinden. Want het zou natuurlijk ook gewoon zo kunnen zijn dat iemand toevallig langs loopt of er maar voor een evenement in de buurt is.

 

Om nog specifieker te zijn, klik op “iedereen in deze locatie” in het menu, waarbij je tussen de volgende opties kan kiezen:

 

  • Iedereen in deze locatie (standaard)
  • Personen die hier wonen
  • Personen die hier onlangs zijn geweest
  • Personen die rijzen in deze locatie

 

Als je bijvoorbeeld een bakkerij hebt, is het logischer om je te richten op “personen die hier wonen”, omdat je met deze doelgroep de meeste kans hebt dat ze terugkerende klanten worden.

 

Ook kun je targeting op basis van een straal gebruiken. Hiermee kun je aangeven hoe ver buiten het adres, de plaats of de Pin je mensen target.

 

Wel is het belangrijk dat je de gebieden die je niet wil targeten hierbij exclude. Op deze manier kun je je zodanig op een specifieke locatie richten.

 

Remarketing

Remarketing of ook wel retargeting, is kort gezegd het richten op bezoekers die al eerder je website hebben bezocht. Dit is de perfecte doelgroep om je op te richten ten opzichte van de concurrent, omdat je weet dat deze doelgroep al interesse heeft in jouw product of merk.

 

De aandachtsspanne van de gemiddelde bezoeker neemt af. Ondertussen stijgt de hoeveelheid abandoned carts als gevolg van het feit dat meer bezoekers afhaken om welke reden dan ook.

 

Gemiddeld 78% bezoekers haakt af, wat resulteert in een hoog aantal abandoned carts.

 

Het zou erg zonde zijn om deze bezoekers weg te laten slippen. Je kunt Facebook ook gebruiken om deze doelgroep terug naar de website te lokken. Om dit te kunnen doen heb je als eerst de Pixel ID nodig. Na het plaatsen van de Pixel op jouw website is het mogelijk om bezoekers te targeten via Facebook. Op deze manier kan Facebook precies zien wie jouw website en welke pagina heeft bezocht.

 

Kies bij website traffic voor de optie: Personen die een specifieke webpagina hebben bezocht. Om de bezoekers te targeten die jouw checkout pagina hebben bezocht, kies je hier voor de checkout pagina URL.

 

Om de bezoekers met abandoned carts te targeten kies je voor:

 

  • URL contains:  de checkout pagina URL.
  • URL doesn’t contain: de betaalpagina URL.

 

Op deze manier target je specifiek alleen de bezoekers die wilden uitchecken maar nooit de stap hebben gemaakt om daadwerkelijk hun bestelling te plaatsen.

 

Dit kun je uiteraard doen met elke pagina op jouw website die relevant is voor jouw marketing doel. Deze manier van targeten is ten opzichte van jouw concurrenten erg sterk, omdat je zeker weet dat deze doelgroep geïnteresseerd is.

 

Testen

Test, test, test! Alleen op deze manier kom je erachter welke doelgroepen het beste werken voor jouw advertenties. Of je je nou richt op specifieke User Persona’s of dat je de retargeting strategie gebruikt, test wat het beste werkt. Geen enkele User Persona is hetzelfde en zal dezelfde resultaten opleveren. Test jouw verschillende User Persona’s dus en kijk wat het beste werkt. Maak verschillende doelgroepen met kleine aanpassingen en blijf testen.

 

Wees wel zo gedetailleerd mogelijk. Zoals je rechtsboven in de onderstaande afbeelding ziet, zal Facebook zelf aangeven wanneer jouw doelgroep te breed is. Wanneer je bezig bent een doelgroep op te stellen, zal deze blijven veranderen. Dit geeft jou een overzicht waar de perfecte doelgroep omvang ligt.

 

Kies je een té grote doelgroep, dan riskeer je het teveel uitgeven aan advertenties zonder enige nuttige resultaten. Maar als je deze tips volgt en je alles zo specifiek mogelijk uit werkt, zou dat geen probleem moeten zijn. ;).

 

Tip: vergeet niet al je gemaakte doelgroepen op te slaan! Je kan ze later altijd nog verwijderen.

 

Related Articles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close