InstagramMarketing

Hoe je influencers kunt benaderen | 5 stappen

Het gebruiken van bloggers en influencers heeft vele voordelen, maar het proces van ze benaderen kan soms erg lastig zijn. Het contact opnemen met influencers moet goed gepland en doordacht zijn, de vraag en het aanbod zijn hierbij ook erg belangrijk. Maar hoe benader je ze op de juiste manier, zodat ze ja zeggen? In dit artikel behandel ik de 5 stappen hoe je influencers het beste kan benaderen voor samenwerkingen.

Stap 1: een relatie opbouwen

Als je de juiste influencers voor jouw merk of bedrijf hebt gevonden, is de eerste stap om een relatie op te bouwen. Dit doe je door het volgende:

Volg ze op Social Media

Bloggers en social media influencers zijn altijd actief op verschillende kanalen. Je wilt ze op deze kanalen volgen om de volgende redenen. De eerste reden is zodat je bekend wordt met het type content dat ze posten, zodat je ze leert kennen en je makkelijker met ze kan communiceren. De tweede reden is zodat je kan zien waar ze het meest actief zijn. Influencers zijn eerder geneigd te reageren op mensen die een gemeende interesse in ze tonen dan de zogenoemde cold callers.

 

Share hun content

De volgende stap om de influencers te benaderen is om hun content te delen. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat deze content relevant is. Als je make-up verkoopt, kun je video’s van influencers delen waar ze deze make-up producten gebruiken. Als je een gym hebt en de influencer post een blog met 5 effectieve ab workouts, kan je dit artikel ook op jouw pagina delen.

Deze content (costumer generated content) is voor beide partijen relevant. De influencer apprecieert het dat je hun content deelt en jouw doelgroep apprecieert het dat je relevante content deelt.

 

Stap 2: Maak Contact

Als je eenmaal een relatie hebt opgebouwd, is het tijd om met ze in contact te treden. Eerst door middel van social media en daarna met een gepersonaliseerde e-mail.

Direct Message op Social media kanalen

Wanneer je begint met het contact maken, wil je het breed aanpakken maar tegelijkertijd persoonlijk. Stuur ze een berichtje op het kanaal waar ze het meest actief zijn en zorg ervoor dat jouw berichtje gedetailleerde redenen heeft waarom je van hun content of persoonlijk verhaal houdt.

Maar vergeet niet, deze berichtjes worden gebruikt om met de influencers te connecten op een persoonlijk niveau en zijn de bouwstenen voor wat in een potentieel samenwerkingsverband kan groeien. Hou deze berichtjes dus lichtjes en maak het absoluut geen verkoop berichtje – je probeert uiteraard een band met ze op te bouwen en niets te verkopen.

Stuur een Gepersonaliseerde  Email

Als je het berichtje op social media hebt verstuurd naar de influencer, wordt het tijd om een meer in diepte introductie e-mail te versturen. De meeste influencers hebben hun e-mail altijd ergens vermeldt staan, meestal is dit op hun Instagram pagina in hun Bio en op Facebook in hun gegevens.

In deze e-mail ga je bij wijze van spreken verder met de bouwstenen. Je geeft hier meer informatie over je diensten, producten en je merk. Enkele tips hiervoor:

  • Schrijf met een informele toon en niet “verkoop-achting”
  • Gebruik geen typische titel (wat als spam gezien kan worden)
  • Voeg links toe naar je website en naar de producten waar je van denkt dat ze geïnteresseerd in zullen zijn
  • Maak nog geen aanbod en vraag ze nog niks
  • Eindig je mail met iets zoals: “ik hoor het graag van je als je geïnteresseerd bent om samen te werken/als je meer wilt weten!”

 

Stap 3: Maak een Gepast Aanbod

Als de influencer interesse heeft getoond, is het tijd om een gepast aanbod te ontwikkelen. Het gepaste aanbod kun je ontwikkelen door op de volgende punten te letten:

  • Hoeveel volgers heeft de influencer? Iemand met 20.000 volgers op een kanaal zal meer van je verwachten dan iemand met 2000 volgers.
  • Wat vraag je van de influencer? Een blog post + extra posts en tags op Instagram en Facebook is veel meer waard dan alleen 1 post + tag op Instagram alleen.
  • Hoeveel ben je bereid uit te geven? In geld, producten, tijd etc. Wees niet gierig, maar offreer niet meer dan dat je kan.
  • Hoe zal de influencer jouw aanbod gebruiken? Influencers houden er niet van om in hun eentje naar een plek te gaan (jij toch ook niet?). Als je dus een gratis dienst aanbiedt, zoals een maaltijd, een les of een dagje uit  – zorg er dan voor dat ze iemand mee mogen nemen.

 

Stap 4: Wees duidelijk in wat je van ze verwacht

Als je het perfecte aanbod hebt uitgewerkt voor jouw influencer, werk deze dat heel goed in details uit. Het is het best om dit via e-mail te doen, zodat alles duidelijk is voor beide partijen. Het is hierbij belangrijk om heel duidelijk en direct te zijn.

Bijvoorbeeld, in ruil voor een €100 diner voor 2 personen bij jouw restaurant, zou je kunnen vragen voor 1 blog post, 2 Instagram posts, 1 sign in op Facebook binnen X aantal dagen. Hierbij moeten alle posts de juiste tags  bevatten en de link van de website.

Het is belangrijk dat jullie er hetzelfde over denken en dat alles duidelijk is voor julie beide, om misverstanden te voorkomen.

 

Stap 5: Volg de Resultaten

Net zoals met alle andere soorten marketing, wil je er zeker van zijn dat deze strategie het waard is. Zorg er daarom voor dat je een manier ontwikkeld waarmee je de resultaten van deze strategie ontwikkeld. Een speciale kortingscode die de influencer kan weggeven is hiervoor handig of een speciale landingspagina met bitly url, waarmee je het verkeer via de link in hun posts kan volgen. Evalueer na de samenwerking of de samenwerking succesvol is geweest.

 

Stap 6: Vervolg

Last, but not least. De “vervolg” stap is heel belangrijk, vooral als de samenwerking een enorm succes was. Het is belangrijk om een band te blijven behouden met de influencers. Op deze manier is het makkelijker om ze vaker te gebruiken en goede samenwerking zorgt voor wonderen – team work makes the dream work!

Je kan de samenwerkingen ook vastleggen door ze bijvoorbeeld vast te koppelen aan een abonnement, waarbij ze elke maand gebruik kunnen maken van je diensten of dat ze een X aantal producten ontvangen per maand. Wees creatief! En geniet vooral van de leuke en innovatieve samenwerkingen.

Tags

Related Articles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close