Instagram

Hoe krijg je meer engagement voor Instagram Stories?

7 tips voor 10x meer engagement

Instagram Stories bestaat nu al bijna 3 jaar en is enorm gegroeid de afgelopen tijd. In 2019 maken er dagelijks 500 miljoen mensen gebruik van Instagram Stories. Als je jouw Instagram bereik en engagement wilt vergroten, moet je Instagram Stories toevoegen aan jouw gehele strategie.

Bron: Statista

Of je nou Instagram Stories voor het eerst gaat gebruiken of je er al een tijdje gebruik van maakt, het is belangrijk om te weten hoe je zoveel mogelijk engagement kunt krijgen. In dit artikel laat ik je zien hoe je dat kunt doen.

 

1. Gebruik de swipe up optie

Heeft jouw Instagram account al 10.000 of meer volgers? Geweldig! Dan biedt Instagram jou de optie al aan om gebruik te maken van de swipe up mogelijkheid. Helaas is dit echt alleen mogelijk voor accounts met 10.000 of meer volgers. Heb je nog geen 10K volgers? Lees dan hier meer over hoe je meer volgers kunt krijgen.

Als je deze optie kunt gebruiken, kun je hem toevoegen aan het eind van je Story om mensen aan te moedigen om “swipe up to learn more”, waarna ze naar een bepaalde landingspagina worden verwezen. Dit is niet alleen een mooie optie voor meer engagement, maar ook een zekere boost voor jouw sales.

2. Gebruik polls, vragen, en de “swipe” meter

Polls zijn een handige mogelijkheid om feedback te krijgen van jouw volgers. Je kan ze altijd vragen of ze meer video’s zouden willen zien, meer behind the scenes foto’s en noem maar op. Vraag en luister! En je engagement zal vanzelf groeien. Dit is ook een mogelijkheid om meer te weten te komen over wat de favoriete producten zijn en wat de behoeften zijn. Onthou wel dat de resultaten ook worden gedeeld met degenen die stemmen, dus wees er zeker van dat je de juiste vragen stelt.

Met de “Ask Me Anything” optie kun je jouw volgers jou vragen laten stellen, waarvan ze het antwoord al lang wilden weten. Ook de antwoorden op de vragen kan je delen op jouw Story. Op deze manier komen je volgers meer te weten over jouw merk, bedrijf of over de mensen die er werken.

De Swipe meter kan je inzetten om te weten te komen of jouw volgers van een bepaald product houden en op deze manier meningen van je volgers te weten komen. Ook deze gegevens kunnen jouw volgers zien, vergeet  dat niet.

Door je volgers meer te betrekken in jouw merk of bedrijf, zul je vanzelf merken dat de engagement stijgt. Je volgers zullen steeds meer het gevoel krijgen dat ze je kennen en er zal een bepaalde band ontstaan. Dit is niet alleen goed voor je engagement cijfers, maar ook voor de reputatie en de verkopen van je bedrijf.

 

3. NEW POST ALERT!

Heb je een nieuwe foto gepost op je Instagram account? Dan kan je Instagram Stories gebruiken om je volgers door te verwijzen naar je account en naar je nieuwe foto of video te kijken. Geef je volgers een kleine Sneak peek door de foto te delen en deze een beetje te verbergen meet een gif, een poll, hashtags etc.

Dit kun je doen door de foto te posten, op de “Share” knop te klikken en dan op de optie “Add post to your story” te klikken.

4. Post elke dag

Alhoewel het met ander social media posts zo is dat je niet te veel moet posten, kan je met de Instagram Stories niet fout gaan. Bij Instagram Stories is het juist zo dan meer posten beter is dan minder posten. Instagram Stories blijven namelijk ook maar voor 24 uur online staan. Je kan ze wel opslaan, maar na 24 uur verdwijnen ze toch echt uit Instagram Stories. Elke keer dat je een nieuwe Instagram Story post, komt er een paars gekleurd rondje om je profiel foto te staan, zodat je volgers zien dat je een nieuwe Story hebt. Door elke dag te posten hou je je content nieuw en fris en weten je volgers wat ze van je kunnen verwachten. Zoals ik wel vaker zeg: consistentie is key.

Het opslaan van je stories kun je doen door gebruik te maken van de Stories Highlights optie. Dit zijn de rondjes die je te zien krijgt op je account zelf. Je kan deze zelf een cover foto en naam geven en ze op die manier categoriseren. Wil je dus dat jouw Instagram Stories blijven bestaan? Voeg ze dan toe aan je Instagram Highlights.

5. Gebruik hashtags

Net als met de normale Instagram postte, kan je (en zou je) hashtags in je Instagram Stories gebruiken. Hierbij is het handig als je populaire hashtags kiest, die nog steeds relevant zijn voor wat je post. Veel accounts gebruiken hashtags om het aantal kijkers te verdubbelen. Experimenteer en kijk welke hashtags voor jou het beste werken. Hou het bij wanneer je aan het testen bent, zodat je de hashtags vaker kunt toepassen.

 

6. Mention mensen

Als er ook iemand anders in jouw Stories staat, mention ze! Instagram biedt de mogelijkheid voor de gementionede mensen om jouw Story ook te delen op hun account. Dit zal niet alleen voor nog meer engagement zorgen, maar zal je bereik ook vergroten. De volgers van het account dat je het gementioned zullen jouw pagina nu ook bezoeken wat jouw engagement zeker een boost zal geven.

7. Wees Creatief!

Instagram heeft constant nieuwe opties, zoals nieuwe filters, nieuwe lettertypes, nieuwe GIF’s en noem maar op. Wees creatief! Maak het niet té gek, maar varieer met verschillende dingen. Je Stories moeten niet saai worden. Wissel ook vaker af tussen foto’s en video’s en vergeet niet dat mensen van mensen houden. Om dit beter toe te lichten: mensen houden er meer van om naar mensen te kijken dan naar dingen. Speel hier op in en wees creatief. Post bijvoorbeeld behind the scenes video’s. Als jij bijvoorbeeld een kunstenaar bent, is het leuk om te filmen hoe je aan het schilderen bent. De mogelijkheden hiervoor zijn eindeloos!

Door gebruik te maken van deze opties voor Instagram Stories zal je meer engagement krijgen. Je zal vanzelf zien dat je meer likes, meer reacties en meer volgers krijgt. Wissel het af, probeer nieuwe dingen en blijf analyseren wat het beste voor jouw account werkt. Vergeet niet dat consistentie heel belangrijk is, post niet de enige dag niks, de volgende dag 12 Stories en de volgende dag 1 Story. Wees consistent, post elke dag en ongeveer evenveel Stories. Ook is het belangrijk is om creatief te zijn.

 

Tags

Related Articles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close