BusinessInstagramMarketing

Hoe word je net zo beroemd als een influencer?

Influencer marketing groeit steeds meer en dat heeft allemaal te maken met hoe de besluitvorming van de klant zich heeft ontwikkeld.

Mensen vertrouwen mensen met kennis. Of anders gezegd: de mensen die weten waarover ze het hebben. Stel, je hebt een product in de winkel gezien. Je hebt de achterkant zorgvuldig gelezen en het lijkt allemaal heel mooi en goed te zijn. Toch twijfel je nog over de aankoop van dit product…

Maar nu scroll je door je Instagram feed en je komt een foto tegen van iemand die jou inspireert en zich bezig houdt met het gebied waaronder het product valt. Deze persoon heeft een foto gepost met het product waar je naar keek en schrijft erbij hoe blij hij/zij is met dit product en het heeft écht geholpen.

Je vertrouwt deze persoon met kennis en grote kans dat jij nu overtuigd bent dat het product daadwerkelijk goed is. Je koopt het product.

Of dit nou een inspirerend business persoon is die een foto met een laptop post met geweldige specs of een make-up influencer die een bepaald make-up item heeft gepost, ze hebben kennis van wat ze doen en hebben een bepaald niveau van vertrouwen opgebouwd.

Dit zijn Influencers.

We vertrouwen “echte” mensen meer dan de zogenaamde business experts van bedrijven. En dat is nou de reden waarom influencers zo onmisbaar zijn geworden.

Een influencer is kort gezegd gewoon een normaal persoon, maar met een grote aantal volgers door hun expertise, kennis en transparantheid en omdat het echte mensen zijn.Influencers hebben het aantal volgers opgebouwd doordat ze waardevolle informatie met hun volgers delen.

 

Hoe word je een influencer? | 9 stappen

 

1. Kies jouw branche

Uiteraard kun je niet kennis hebben over alles en iedereen. Je moet kiezen in welke branche jij wilt opereren en wat voor kennis jij wilt delen met jouw (toekomstige) volgers.

Het begint allemaal bij jouw passie. Waar ben jij gepassioneerd over? Wat inspireert jou? Waar heb je veel kennis over? Dit is jouw branche. Ben jij altijd op de hoogte van de nieuwste fashion trends en draag jij altijd leuke outfits met de hipste items? Dan is fashion waarschijnlijk jouw branche. Ben jij super creatief en hou je van kunst en schilderen? Dan is kunst jouw branche. Ben jij iemand die altijd die van DIY dingen houdt en constant bezig is met nieuwe dingen bouwen? Focus je dan hier op! Het is jouw passie, gebruik deze goed.

2. Wie is jouw doelgroep?

Wie wil je hebben als volgers en wie zullen jouw content interessant vinden? Dit is jouw doelgroep. Ga voor jezelf na op wie jij je gaat richten met jouw content en stel dit vanaf het begin goed vast. Maak gebruik van een User Persona om dit makkelijker te maken. Een User Persona is een omschrijving van jouw ideale “klant” of in dit geval dus volger.

Als we even terug gaan naar het make-up influencer voorbeeld – kijken we dus naar mensen die geïnteresseerd zijn in make-up. De doelgroep zou kunnen zijn: meisjes van 16 – 25 die geïnteresseerd zijn in make-up. Dit is natuurlijk nog ze wijd en niet specifiek genoeg. De User Persona zou kunnen zijn: Meisje van 18 die van make-up houdt, zich elke dag opmaakt en vaak nieuwe dingen probeert met make-up. Ze kijkt als ontspanning vaak naar make-up video’s en geeft haar verdiende geld maandelijks uit aan nieuwe make-up.

Met de User Persona wil je zo specifiek mogelijk gaan, zodat je een goed beeld hebt wie jouw “ideale” volger is. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat al jouw volgers zich aan deze eisen moeten voldoen, maar dit is op wie jij je gaat richten.

3. Kies jouw platform

Instagram is het platform waar 79% van de influencer marketing campagnes worden uitgevoerd. Dit is dus waar je de meeste kans zal hebben om het te maken als influencer. Uiteraard hoeft dit niet voor iedereen het geval te zijn, omdat het helemaal aan jouw branche en jouw doelgroep ligt. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat jouw doelgroep het meest gebruik maakt van Instagram. Zoek dit dus goed uit en maak gebruik van het platform dat het meest geschikt is voor jouw doelgroep.

Het is ook belangrijk om te kijken waar de andere grote influencers zitten die in dezelfde branche zitten als jou. Dit maakt het ook mogelijk om eventueel samen te werken in de toekomst.

Bron: Influencer Marketing Hub

4. Content Strategie

Het hebben van goede content is heel belangrijk bij influencer marketing. De content die je deelt moet een juiste representatie zijn van jouw passie en moet waardevol zijn. Denk goed na over wat voor soort content je gaat delen. Ook moet de verhouding tussen informatieve content en persoonlijke content goed zijn. Jouw content moet informatief zijn voor je volgers maar uiteraard ook persoonlijk, want je wilt een bepaalde band met ze opbouwen om vertrouwen op te bouwen. Je moet dus het gevoel creëren dat ze je kennen.

Een goede verhouding hiervoor is het 5-3-2 principe: van elke 10 posts die je publiceert op jouw social media account, moeten er 5 informatieve content zijn die iemand anders heeft gecreëerd, 3 informatieve content die jij hebt gecreëerd en 2 moeten persoonlijke content zijn.  

Je zult nu misschien denken: waarom zou ik content van andere mensen delen als ik de influencer ben? Goeie vraag. Influencers staan bekend om het delen van waardevolle content voor hun volgers. Dit houdt ook het delen van waardevolle content van anderen in, waarvan je denkt dat het relevant en interessant is voor jouw volgers.  

Het delen van content van anderen zal ook helpen bij het trekken van aandacht. Het samenwerken met deze mensen zal uiteindelijk een stuk makkelijker gaan en uiteraard is het ook erg handig als je zelf niet enorm veel content hebt.

 

5. Het delen van jouw content

Het maakt niet uit hoe geweldig jouw content is, als mensen jouw content niet zien en je hebt geen engagement dan heb je er niks aan. Het is dus belangrijk om dit aspect goed te plannen. Weet wanneer en wat je post.

Volgens Sprout Social zijn de beste tijden om te posten:

  • Woensdag om 15:00 uur, donderdag om 05:00, 11:00, 15:00 en 04:00 uur en vrijdag om 05:00 uur;
  • De beste dag om te posten is donderdag;
  • Meest consistente betrokkenheid: 9:00 tot 18:00 uur van dinsdag tot vrijdag;
  • Slechtste dagen: zondag en maandag;
  • Posten om 05:00 uur van dinsdag tot vrijdag genereert een aantal van de hoogste engagementen, mensen controleren hun telefoons meestal direct wanneer ze wakker worden.

Uiteraard zijn dit enkel richtlijnen. Zodra je zelf begint te posten, is het belangrijk dat je naar je eigen statistieken gaat kijken en analyseert op welke dagen en tijden jij het best kunt posten. Dit kan natuurlijk altijd verschillen.

Verder is het belangrijk dat jouw content allemaal goed bij elkaar past. Gebruik dezelfde kleuren, dezelfde lay-out en zorg ervoor dat het in zijn geheel een goede representatie is van wie jij bent.

De tekst die je bij jouw content schrijft moet ook zo uniek en “echt” mogelijk zijn. Het ergste wat kan gebeuren als influencer, is om spammy of nep over te komen. Schrijf dus voor elk platform een geschikte tekst dat gericht is op wat jouw volgers willen en nodig hebben. Besteed hier genoeg aandacht aan.

Vergeet de berichten niet te checken op verschillende apparaten. De meerderheid bekijkt berichten op hun telefoon. Als je iets hebt gepost op jouw laptop, vergeet dan dus niet om het ook op je mobiel te bekijken en andersom.

6. Je account laten groeien

Nu je een mooi begin hebt gemaakt als influencer, is het tijd voor de volgende stap. En dit is een hele belangrijke stap! Het is tijd om jouw account te laten groeien. Want wat is een influencer zonder volgers? Precies. Geen influencer 😉

Een effectieve manier om dit te doen is door bloggen. Bloggen kan je een goede start geven om “ontdekt” te worden. Uiteraard is het belangrijk dat je de deel knoppen van jouw social media pagina’s altijd toevoegt bij elke blog, zodat de lezers jouw blog kunnen delen.

Ook kun je gaan gastbloggen. Dit betekent dat je voor iemand anders gaat bloggen, zodat jouw kennis en naam gezien kunnen worden op een grotere site met meer bereik.

Meer weten over hoe je van 0 naar 20.000 volgers kunt gaan? Klik dan hier.

7. Engagement!

Het doel van influencer zijn is dat jouw volgers je kennen en je een relatie met ze opbouwt. Om dit te kunnen doen, is het nodig dat je met ze communiceert. Als een volger op jouw post reageert, zorg er dan voor dat je altijd reageert op de berichtjes. Neem de tijd om te reageren en je volgers genoeg aandacht te geven. Op deze manier kun je ze speciaal laten voelen en ze laten weten dat je ze echt wilt helpen, om uiteindelijk een bepaalde band met ze op te bouwen.

Hou er wel rekening mee dat niet alle reacties positief zullen zijn en je veel kritiek zal ontvangen als influencer. Zorg ervoor dat je altijd aardig en professioneel blijft.

8. Evaluatie

Deze stap is cruciaal, vooral als je samen wilt gaan werken met merken of bedrijven voor influencer marketing campagnes.

De meeste social media platformen maken gebruik van statistieken met demografische gegevens, je bereik en engagement. Dit is waardevolle informatie voor de bedrijven en het is belangrijk om deze gegevens goed in de gaten te houden en regelmatig te evalueren om je ontwikkelingen groei te zien.

9. Consistentie

Iets dat net zo belangrijk is als kwaliteit, is consistentie. Je volgers moet op je kunnen vertrouwen dat je altijd consistent kwaliteit levert. Als je dit niet doet, zullen ze je ontvolgen of tenminste geen aandacht meer voor je hebben. Zorg er dus voor dat je altijd post, zodat je volgers weten wat ze van je kunnen verwachten.

 

Jezelf positioneren als influencer zal wat tijd kosten, dus wees geduldig met het proces en wees consistent.

 

Hou er ook rekening mee dat je als influencer reclame maakt. Hier zijn dus bepaalde regels & richtlijnen aan vast gekoppeld. Overschrijdt deze richtlijnen niet. Meer over deze regels vind je hier.

Tags

Related Articles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close