BusinessDesignDevelopment

Jouw beste nieuwe website design is live en dan gebeurt er dit!

5 redenen waarom jouw website niet converteert

Jouw website draaide al jaren zonder echte problemen. De omzetten leken elk jaar zelfs iets toe te nemen. Zelfs Google lijkt jouw site zodanig te waarderen dat Google zomaar duizenden gratis bezoekers naar jouw site stuurde. Enige probleem: Jouw site zag eruit alsof het een website uit 1999 was. De website was niet echt moeders mooiste en Russische hackers stonden ook in de rij om met hun truckendoos jouw site alvast ongewenst voor je te aan te passen!

Kortom: Jouw site is toe aan een grote update! De designers en programmeurs hebben overuren gedraaid om de mooiste site ervan te maken die ze ooit gebouwd hebben. Thuis beleefden ze hun grootste relatiecrisis ooit en ze werden ook niet meer herkend door hun eigen vrienden.

Na vele slechte nachten en vele ruzies thuis … is het eindelijk zover! De vernieuwde site gaat eindelijk live! Goed excuus om er meteen een mooi feestje van te maken. De champagne vloeit rijkelijk, eindelijk kan iedereen weer lachen en iedereen is blij! Iedereen vind de site ook echt mooi en aan complimentjes van alle kanten is totaal geen gebrek!  Iedereen is blij en tevreden.

Na een weekje draaien, komt het hoge woord er ineens uit! F##K!!!

Wat blijkt? Die nieuwe site is echt super mooi, maar de verkopen zijn totaal ingezakt! Zo makkelijk als de verkoop eerst ging, zo moeizaam gaat de verkoop ineens. De moed zakt compleet in je schoenen. Is dit een tijdelijk dipje? Is de economie dan toch in elkaar gezakt? Je belt een collega op die in dezelfde branche zit en die heeft nergens last van en draait sinds een weekje heel toevallig zelfs ietsjes beter.

Het begint nu steeds duidelijker te worden: Je hebt blijkbaar een website die wel iedereen prachtig vindt, maar… niemand die via jouw mooie site nog iets koopt.

Pretty websites rarely convert as well as unpretty ones.” — Seth Godin

Mooie designs zijn geweldig, maar ga niet overdrijven. Wat belangrijk is, is conversie. Wil je verkopen op jouw site, dan is dat jou hoofddoel. En daar heb je eigenlijk geen mooie site voor nodig. Je kunt beter een website hebben die eruit ziet alsof die sinds 1999 niet is geupdate, maar als een malle sales genereert, dan een website waar niks verkocht wordt!

Een geweldige site met een heleboel animaties en creatieve icoontjes zijn geweldig en uniek, maar zullen eerder afleidend werken dan converterend. 

Tip voor designers: om een betere designer te worden, vergeet de geweldige designs om een indruk te maken op mensen. Wat je moet doen is jouw klant helpen met conversie. Zorg er dus voor dat je design conversie-gericht is, ook al komen jullie meningen over de designs niet overeen. 

Dit artikel moet je lezen als je webdesigners wilt inhuren om aan de slag te gaan met jouw website of als je zelf webdesigner bent en de beste gebruikerservaring voor jouw klant wilt leveren.

 

Meer focus op design dan conversie

Zoals eerder al besproken, kan een mooie website met de nieuwste snufjes er goed uit zien, maar als het je niet helpt met je conversie heeft het geen toegevoegde waarde voor je klanten. Om in deze tijd te concurreren, moet je website aansluiten op de behoefte van je klanten. Als je dat niet doet, zullen ze iemand anders vinden die dit wel doet. Het toepassen van de nieuwste snufjes zal je niet altijd heel ver brengen, het volgen van je klant behoeften wel.

De website carousel is een goed voorbeeld van een populair snufje. Echter wijst onderzoek erop uit dat de website alleen populair is bij webdesigners en niet bij de gebruikers. De slider maakt jouw site iets rommeliger en zorgt ervoor dat bezoekers niet goed kunnen kiezen waar ze heen moeten gaan.

 

Je hebt geen duidelijke CTA’s

Jouw CTA (Call To Action) knoppen zijn de knoppen die jouw deal of sale breken of maken. Als je CTA niet duidelijk is, is het net als een verkoper die met een zacht piepstemmetje vraagt of je alsjeblieft iets wilt kopen.

Het maakt niet uit of je bezoekers een IQ hebben van 60 of 160. Je moet qua acties extreem duidelijk zijn en mensen de goed de weg wijzen. Wil je dat jouw bezoekers een knopje indrukken om iets in de winkelwagen te stoppen of om een optin formulier in te vullen?

Zorg dat je duidelijk bent! Estetisch is het misschien prachtig om een iets donkere roze knop op een licht roze achtergrond te plaatsen, maar als jouw knoppen daardoor totaal niet meer opvallen en er dus niet meer op geklikt wordt, schiet het zijn doel echt totaal voorbij.

Op deze site bijvoorbeeld valt de tekst behoorlijk weg op de achtergrond. Voor de CTA knop is op zich wel een opvallende kleur gekozen, maar ook deze heeft ongeveer dezelfde kleur als het object wat er vlak achter zit.

In het volgende voorbeeld is de “Toevoegen aan winkelwagen” als tekst toegevoegd.  Echt heel duidelijk zijn deze CTA’s helaas niet te noemen.

Op deze website kun je de CTA nauwelijks missen. De felle groene groene kleur kun je nauwelijks missen.  Je zou wel gek zijn als je niet op deze knop klikt!

Coolblue heeft de knop “Op het verlanglijstje” wit gemaakt. Als ze deze groen hadden gemaakt, dan had dat heel verwarrend gewerkt. Je wilt dat klanten bestellen, de belangrijkste CTA, maak je dus het meest opvallend. Je wilt dat klanten het product in de winkelwagen stoppen. Het verlanglijstje is een handige feature, maar uiteraard laat je ze liever direct afrekenen.

 

 

Je analyseert je bezoekers niet

Je kan niet verbeteren wat je niet weet. Een groot probleem bij lage conversies, is dat er niet naar de statistieken van de website wordt gekeken. Veel website eigenaren weet vaak wel dat het belangrijk is om naar de website activiteit resultaten te kijken, maar weten simpelweg niet goed wat ze ermee moeten doen.

Begin bij je doelen. Wat zijn de doelen van je bedrijf? Kijk aan de hand van je doelen naar de statistieken en trek op basis hiervan conclusies, zodat je bepaalde aspecten kunt verbeteren om je doelen te behalen.

Bron: Sprout Social

Jouw site sluit onvoldoende aan op de behoeften van jouw klanten

Te veel mensen gebruiken websites nog volgens verouderde methodes. Ze gebruiken hun website meer als een soort enkelzijdig billboard reclame in plaats van een wederzijds communicatie platform. Uiteraard zijn dingen veranderd en werkt dit niet meer. De macht is veel meer bij de klant zelf gaan liggen en als jij hier niet op inspeelt zullen ze wel ergens anders naartoe gaan. Als een klant niet tevreden is met een website of een service op je website, zullen ze heel snel van je website gaan en naar een andere website gaan als je ze niet gelijk helpt.

Wanneer je klanten vast zitten op je website, zullen ze (hopelijk) de klantenservice benaderen. Met andere woorden, je klantenservice zal dan vol gaan zitten vragen, als ze al de moeite nemen om dingen te melden. De meeste bezoekers zullen jouw site gewoon verlaten en nooit meer terug komen

Je hebt teveel opties op je website

Wanneer je een winkel binnen loopt waar je te veel keuze hebt, kan het soms overweldigend zijn. Soms kan het zodanig overweldigend zijn dat je uiteindelijk geen keuze kunt maken. Als je bijvoorbeeld jouw bezoekers op een landingspagina binnen laat komen, geef ze dan minder keuze, niet meer!

Liefst wil je ze 1 ding laten doen en dat is bestellen! Je kunt op een landingspagina wel meerdere CTA knoppen plaatsen, maar liefst wil je dat ze allemaal hetzelfde doel hebben. Ga geen 10 verschillende inschrijf formulieren of knoppen maken.  Probeer het aantal keuzes het liefst naar 1 hoofddoel te elimineren.

Je test te weinig

Wanneer je nieuwe elementen toevoegt aan jouw site of nieuwe designs uitrolt, dan is het enorm belangrijk om zaken te testen! Je kunt enorm trots zijn op jouw nieuwe design en vinden dat hij mooi is en dus goed, maar als je niets (split) test, dan heb je eigenlijk geen idee of jouw design ook echt effectief is. Wanneer je bijvoorbeeld betaalde bezoekers krijgt, kun je met met splittest software een deel van jouw bezoekers sturen naar de oude pagina en een deel van jouw bezoekers naar jouw nieuwe pagina. Wanneer je adverteert via Facebook, kun je al A/B tests doen om te zien welke advertentie varianten (en urls) het beste performen.

Conclusie

Uiteraard wil niemand een lelijke website hebben of opleveren, want ook lelijke websites converteren uiteindelijk slechter. Wel zul je echt moeten zorgen dat jouw site voldoet aan enkele basis regels en vergeet vooral niet te TESTEN. Ook al heb je heel veel werk gestoken in een bepaald design, jouw site is nooit klaar. Als jouw concurrent continu alles doortest en jij niet, dan heeft jouw concurrent uiteindelijk een voorsprong. Ego en luiheid is eigenlijk geen optie als je een conversie geoptimaliseerde site wilt draaien. Zodra jouw nieuwe site live is, dan begint het belangrijkst werk pas echt.

Tags

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close