BusinessInstagram

Nieuwe regels voor Instagram

Juni 2019 Update

In dit artikel ga ik jou informatie delen over de nieuwe regels zoals deze recentelijk door Instagram in gebruik zijn genomen. Inmiddels is Instagram uitgegroeid tot misschien wel het populairste Social Media kanaal en uiteraard moeten er ook geregeld updates worden doorgevoerd. Uiteindelijk doen ze dat om het platform voor de gebruikers beter te maken. Hoewel sommige regels dat op het eerste gezicht dit niet echt op doet lijken, doen  bedrijven als Facebook (de eigenaar van Instagram) er veel aan om hun populariteit te doen blijven groeien.

Niet alleen aan de particuliere gebruiker wordt gedacht, ook de zakelijk gebruiker maakt inmiddels zoveel gebruik van dit platform, dat deze twee werelden bij elkaar gebracht moeten worden. Soms zijn er kleine aanpassingen (nodig), die hele grote impact kunnen hebben op de gebruikers ervaring van het platform. Soms denk je misschien, waarom voeren ze zo iets door? Het lijkt dan niet altijd even logisch, maar vaak zitten er vele uren van onderzoek achter. Daarbij is het zo, dat het uiteindelijk altijd draait om de eindgebruiker. Als het niet werkt, dan kan er nog zoveel getest zijn, maar dan werkt het niet. Met miljoenen gebruikers in veel verschillende talen, landen, culturen, kan je je voorstellen dat het lastig is om voor iedereen alles goed te blijven doen. Echter blijft dat wel het streven.

Gebruik je het platform voor marketing doeleinden? Dan is het goed om je te blijven verdiepen in de nieuwe regels en aanpassingen. Dat zal altijd blijven. Iets wat vandaag werkt, kan morgen gewoon anders zijn. Als je dan blijft vasthouden aan oude methodes die niet meer werken loopt het publiek net zo hard bij je weg. Er zijn talloze voorbeelden van Social Media platforms, die om wat voor reden dan ook, hun populariteit hebben verloren en (soms) ook niet meer bestaan. Het Nederlandse voorbeeld daarvan is misschien wel Hyves.

Jouw Hashtags relevant houden is belangrijker dan ooit

Ook. of beter gezegd juist me de nieuwe regels is het heel belangrijk om je tags relevant te houden. Ga niet lopen strooien met talloze of zinloze hastags. Je volgers willen graag relevante content. Als je de berichten vol stopt met Hastags zullen je berichten in de eerste plaats ook niet meer “clean” overkomen op het scherm. Dit werkt verstorend en niet bevorderend. Zorg dus voor relevante content en zoek een hastag die past bij jouw bericht en doelgroep. Daarmee zal je bereik flink groeien.

Varieer jouw Instagram hastags om niet Spammy over te komen

Niet alleen moet je voor je verschillende Social Media kanalen andere tags gebruiken (ten slotte vertegenwoordigen ze een andere doelgroep), maar je moet ook proberen te varieren in het gebruik van je tags. Het laatste wat je wilt, is overkomen als een spammer. Je kan een altijd tags gebruiken die je altijd gebruikt, om bijvoorbeeld je brand te noemen. Maar probeer daar omheen echt creatief te zijn in het gebruik. Per foto andere hashtags plaatsen werkt!

Welke apps kun je gebruiken om de juiste hashtags te vinden?

Er zijn een heleboel apps beschikbaar die je kunnen helpen met het vinden van de juiste hashtags. Hier zetten we er een vier op een rijtje:

Alle vier hebben ze voor- en nadelen, er is veel informatie over deze apps te vinden, daarom bespreken we ze niet direct in dit artikel.

Hoeveel Hashtags kun je verstandig gebruiken?

Daar lopen de meningen nogal over uiteen als je gaat zoeken op internet. Feit is wel, dat het platform je toelaat om 30 tags per bericht te plaatsen. Hoe meer tags, hoe meer mensen het zien! Wij raden daarom ook aan om voor die 30 te gaan, mits ze relevant zijn! Ga niet proberen je bericht voller te maken dan nodig met onzin tags. Dat zal op termijn averechts werken. Zowel voor je publiek als voor je vindbaarheid!

Zakelijke profielen tonen hastag successen met Post Insights

Via de app kan je statistieken terugzien van je pagina middels Post Insights. Met name handig voor het gebruik van de zakelijk profielen. Uiteindelijk wil je weten of de content aanslaat bij je doelgroep. Dat kan tegenwoordig heel goed gemeten worden middels deze functionaliteit.

Waarom zou je hastags moeten volgen?

Dat is een hele handige optie voor zowel bedrijven als particulieren. Als je dat gaat doen, kan je heel makkelijk posts volgen vanuit je eigen genre of interesse. Je krijgt ze natuurlijk niet allemaal te zien, dat zou je beeldscherm niet aankunnen zoveel berichten, maar door het algoritme krijg je relevante berichten naar voren. Als je ze niet meer leuk vindt, klik dan gewoon op de drie puntjes om aan te geven dat je ze niet meer wilt zien.

Je kunt hastags toevoegen aan Stories

Voor het juiste bereik van je stories kan je daar ook een hashtag aan toevoegen. Tot maximaal twintigs tags kun je je storie uitbreiden. Maak hier gebruik van. Het vergroot je zichtbaarheid aanzienlijk!

Hastags toevoegen aan jouw Bio

Wat voorheen een ergernis was voor veel gebruikers, is opgelost. Tegenwoordig is het ook mogelijk om je bio uit te breiden met tags. Daarvoor kon dat alleen maar met je naam, maar dus niet met een klikbare link. Dat is nu veranderd waardoor je ook je bio effectief kan gaan gebruiken! Als je een # of een @ invult, maakt het platform daar direct een link van. Je kan dus kiezen voor een specifieke tag of naar een specifieke pagina. Bijvoorbeeld dus je eigen pagina. Deze update heeft ervoor gezorgd dat ook het verkeer naar je website dus kan gaan toenemen.

Zoals met zoveel zaken in het leven, blijft een bepaalde vorm van gezond verstand en normaal gebruik natuurlijk ook belangrijk. Als je voor je publiek goede content wilt blijven maken, blijf dan dicht bij jezelf en waar jij (als merk) voor staat. Teveel van alles is nooit goed. Goede content en juiste tags blijft altijd de basis voor het laten groeien van je account. Ondanks alle nieuwe regels en wijzigingen, moet je dat als uitgangspunt blijven houden! Daarmee zullen je marketingresultaten vanzelf volgen.

Tags

Related Articles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close