FacebookInstagram

Instagram Algoritme 2019 updates

Hoe werkt het Instagram Algoritme in 2019?

Story Highlights

  • Knowledge is power
  • The Future Of Possible
  • Hibs and Ross County fans on final
  • Tip of the day: That man again
  • Hibs and Ross County fans on final
  • Spieth in danger of missing cut

We moeten het eens hebben over het algoritme van Instagram. Als alleen het woord ‘algoritme’ je al de stuipen op het lijf jaagt wees gerust wij begrijpen dit als geen ander. Vele merken waren totaal in shock door de update van het Facebook algoritme in 2018 wat bijdroeg aan een duikvlucht van organische bereikbaarheid. Intussen kan het zo zijn dat je al hebt gemerkt dat jouw sociale media inhoud niet meer zo goed scoort qua bereikbaarheid als in het verleden. Merken zijn zich terecht gaan afvragen wat er in aan de hand is met het sociale media algoritme. Ze vragen zich af of de Facebook gekte van vorig jaar zich misschien zal herhalen. In deze handleiding zullen we het sociale media algoritme zoals bij ons bekend is ontleden. Ook zullen we kijken naar specifieke strategieën en tactieken om je organische bereikbaarheid te maximaliseren nu het algoritme zich continu blijft ontwikkelen.

Hoe is het Instagram algoritme veranderd in 2019?

Om het huidige algoritme beter te kunnen begrijpen kijken we eerst even naar het verleden. Hoe zag het algoritme er vroeger uit. In 2016 gaf Instagram aan dat de inhoud waar gebruikers het meeste waarde aan hechten prioriteit zou krijgen over andere inhoud. Dit luide het einde in van het verouderde tegengestelde chronologische inhoud algoritme welke te vergelijken is met de manier waarop Facebook inhoud weergaf. Hetzelfde sentiment kwam naar voren bij Facebook toen het in 2018 inhoud van vrienden en familie de prioriteit gaf over de inhoud van marketing (reclame). Rond deze tijd gaf sociale media prioriteit aan nieuwe inhoud over oude inhoud. De specificaties van deze update waren tamelijk vaag behalve dan de notificaties die men kreeg welke melding gaven van het feit dat inhoud ‘up-to-date’ was. Het sociale media algoritme gaf de prioriteit aan nieuwe inhoud en gebruikers kregen meldingen dat alles ‘up-to-date’ was.

Laten we nu naar de huidige tijd kijken. In januari 2019 kreeg Instagram door dat het publiek ongerust was geworden over hun nieuwe algoritme en ze doorbraken de stilte met een aantal tweets. Specifiek kreeg men te horen dat wat er boven aan kwam te staan bij Instagram voornamelijk te maken had met de activiteiten van de gebruiker. Dit is momenteel nog steeds de stand van zaken. Tevreden? Verbaasd? Ergens ertussen in? Begrijpelijk, deze uitleg zorgde ervoor dat veel bedrijven genoeg vragen hadden hoe ze hun inhoud aan de man moesten brengen bij het grote publiek. Het korte antwoord: ontwikkel een strategie welke het Instagram  algoritme precies geeft waar het om vraagt.

Negen strategieën en taktieken welke slimmer zijn dan het Instagram algoritme

Gebaseerd op wat we weten over hoe het algoritme werkt en wat we er zelf van gemerkt hebben is dat, het groeien van je bereik en je wisselwerking met anderen een kernpunt is van het nieuwe algoritme. Hieronder zie je hoe je het beste kunt zorgen voor een groter publiek op sociale media.

Stap één, plaats betere foto’s

Volgens Instagram zelf helpt het enorm als je volgers je een hogere prioriteit geven over andere. Dit realiseer je door je inhoud optimaal en ‘goed’ te houden. Simpel toch? Alleen wanneer is inhoud dan ‘goed’ en wanneer niet? Dit geeft ons niet veel houvast om mee aan de slag te gaan. Toch is er geen ontkomen aan te erkennen dat de meest gewaardeerde inhoud vaak van visuele aard is. Felle kleuren, prachtige landschappen zijn voorbeelden van zaken welke mensen ertoe bewegen te stoppen met scrollen en op ‘like’ te drukken. Als je zelf al prachtige  inhoud plaatst, dan heb je dus alvast een voorsprong op de rest. Doe je dit nog niet dan is het misschien tijd dit te overwegen en in ieder geval zo nu en dan prachtige visuele inhoud te gaan plaatsen. Zelfs als je je bevind in een tamelijk saai marktsegment zijn hoge kwaliteit foto’s iets wat men verwacht. Houd er ook rekening mee dat er vele applicaties zijn die je kunnen helpen je foto om te toveren tot een prachtige afbeelding waar iedereen graag naar kijkt. Op Instagram draait alles om afbeeldingen. Hoe beter jouw afbeeldingen, hoe beter je hier dus scoort!

Stap twee, blijf consequent Stories publiceren

Dit klinkt misschien als een vreemde tip,maar hoor ons even uit. Stories hebben geen invloed op het Instagram algoritme heb je misschien wel gehoord, dus waarom Stories plaatsen? Laten we in overweging nemen dat Stories de meest populaire inhoud vormen op Instagram. Instagram Stories passeerden al de 500 miljoen dagelijkse gebruikers mijlpaal. Niet slecht, toch? De populariteit van Stories zijn mede te danken aan de merken welke minder traditionele inhoud plaatsen op hun accounts, wat bijdraagt aan een lagere uitwisseling. Kiezend tussen Stories en traditionele inhoud zou je kunnen denken waarom niet allebei? Verhalen zijn een authentieke, snelle manier om publiek te betrekken bij je inhoud, iets waar je publiek veel van zal houden. Ze zorgen ook dat jouw merk account hoger komt bij je volgers. Als je een verhaal ‘update’, vlieg je letterlijk bij je volgers naar boven op hun pagina’s. In het kort zorgen verhalen ervoor dat jouw profiel steeds naar boven op de tijdlijn van je volgers schuift. Dit is erg fijn omdat het ervoor zorgt dat je volgers hierdoor geïnteresseerd blijven in jouw inhoud.

Stap drie, zorg voor meer video’s

Instagram zegt niet voluit dat het video’s een hogere prioriteit geeft dan foto’s. Hierdoor kunnen we gaan geloven dat ze dezelfde prioriteit krijgen. Laten we echter eens grondiger kijken naar de redenen waarom video’s zeker je attentie verdienen. Weet je nog hoe we eerder schreven dat het belangrijk is om visuele inhoud te plaatsen? Mede doordat video’s automatisch op de pagina’s van je volgers zullen worden afgespeeld, is er geen betere manier om de aandacht te vangen op het moment dat ze aan het scrollen zijn. Als we dit combineren met de logica achter het algoritme van Facebook, willen we dat volgers zo lang mogelijk bezig zijn met ons profiel. Korte en langere video’s zorgen ervoor dat men stopt en jouw inhoud blijft bekijken. Sociale media richt zich steeds meer op video’s onder andere met IGTV  (Instagram TV). Instagram heeft ook aangegeven dat de inhoud van de IGTV nu ook op de pagina’s van je volgers terecht gaat komen in plaats van enkel in IGTV. Dit is een signaal dat Instagram gebruikers aanmoedigt meer video inhoud te generen. Het is trouwens ook zo dat jouw video inhoud helemaal geen volledige Hollywood filmproductie hoeft te zijn. Simpele ‘time-lapse-‘ en ‘boomerang-‘ video’s zijn genoeg om kijkers te binden. Dit geld voor grote maar ook voor kleine merken. Het enige wat van belang is dat je op de een of andere manier en vorm video inhoud maakt.

Stap vier, ga vaker live

Een simpele maar zeker bruikbare tip die we even moeten melden. Live Stories of video’s hebben geen specifieke waarde in het Instagram algoritme. Wat er wel gebeurt is dat : Instagram Live notificaties stuurt naar volgers wat ervoor zorgt dat ze boven aan hun pagina komen. Het mooie van live video’s is dat men verwacht dat je iets simpels maakt, dit zorgt voor minder druk om een hoogwaardige video te maken. Net als dat merken zich zouden moeten richten op video is ook live video zeker iets waar je rekening mee dient te houden.

Stap vijf, maak meer ‘captions’

Het algoritme geeft zeer waarschijnlijk prioriteit aan wederzijdse wisselwerkingen. ‘Likes’ en dergelijke zijn daarom van groot belang. Vaak horen we dat ‘likes’ slechts ijdelheid statistieken zijn en merken zich meer bezig zouden moeten houden met werkelijke statistieken (zoals het aantal bezoekers). Maar ‘likes’ genereren een wisselwerking en dat is opInstagram van belang. Een andere simpele manier om de wisselwerking tot stand te brengen is te vragen of je volgers een ‘comment’ plaatsen. Vraag gebaseerde captions en het ‘tag-a-friend’ mechanisme zijn slimme manieren om veel mensen in contact te laten komen met jouw inhoud. Zodra ze het over jouw inhoud gaan hebben krijg je steeds meer wisselwerking en dat is precies wat je wilt hebben. Let er wel op dat onder andere Facebook de zogenaamde ‘click-bait’ tactiek afstraft. Pas deze opties dus toe zonder te ver over de scheef te gaan.

Stap zes, geef iets weg of organiseer een toernooi

Voor veel bedrijven geld dat toernooien en weggeef acties de inhoud is welke het meeste publiek trekt. Of het nu het delen van een hashtag is of het creëren van gebruikers relevante inhoud, een toernooi zorgt voor veel bezoekers op het profiel. In tegenstelling tot wat algemeen is aangenomen doen de toernooien het goed. Zorg er echter wel voor dat je bestand bent voor een sociale media toernooi en dat je berijpt wat de juridische aspecten zijn. Een minder is meer strategie met genoeg tijd om het toernooi onder de aandacht te brengen zal ook zeker helpen er een succes van te maken.

Stap zeven, hashtags oogsten

Hoe meer mensen je inhoud bekijken hoe beter. Hashtags zijn een manier om veel ogen op je inhoud gericht te krijgen. Verwerk hashtags in je inhoud zodat deze goed vindbaar zijn. Een combinatie van een sterk merk product en groeps-hashtags zorgen voor veel wisselwerking tussen je merk en je volgers. Als je bang bent om te veel hashtags te gebruiken, wees dat vooral niet. Gebaseerd op onderzoek naar hashtags zijn we tot de conclusie gekomen dat negen het magische getal is, er zijn echter ook merken die wel meer dan vijftien hashtags gebruiken en nog steeds veel wisselwerking genereren. Veel hashtags gebruiken is prima op sociale media, het is natuurlijk wel aan te raden enkel je beste hashtags te gebruiken anders kom je toch een beetje als een ‘spammer’ over. Bekijk onze review pagina voor welke content planning je goed kunt gebruiken op sociale media zodat je niet het stempel ‘spammer’ krijgt en daarnaast natuurlijk om je pagina op andere fronten ook te verbeteren.

Stap acht, plaats inhoud op de drukste momenten

Misschien wel de beste manier om te winnen met het nieuwe algoritme is inhoud te plaatsen op de drukste momenten. Het zorgt misschien niet meteen voor een geweldig resultaat maar het is vele malen beter dan inhoud te plaatsen als je volgers op bed liggen om het simpel te verwoorden. Content planning kan ook hierin erg belangrijk zijn, je moet natuurlijk wel eerst weten wanneer de meeste volgers en het grootste deel van het wenselijke publiek online actief is.

Stap negen, bij twijfel vaker inhoud plaatsen!

Als laatst onderstrepen we nog even dat je niet bang moet zijn meer en vaker inhoud te plaatsen. Het vaak plaatsen is iets wat resulteert in het beste gebruik van het platform. Zelf hebben ze er het volgende over geschreven: “We geven mensen geen lagere rangorde als ze veel inhoud plaatsen. We zorgen enkel dat inhoud divers blijft en zullen deze soms opbreken”. Dit brengt onze handleiding om het algoritme van sociale media te slim af te zijn tot een einde. Vaker inhoud plaatsen is misschien wel de beste manier om erachter te komen welk soort inhoud het beste werkt voor jouw merk en jouw publiek. Ben jij klaar om het nieuwe algoritme met beide handen aan te pakken? Het hoeft immers geen groot vraagteken meer te zijn. Er zijn vele manieren om je doelgroep te bereiken, reclames zijn er enkele van, goed gebruik van sociale media is er een van.

 

Tags

Related Articles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close